Vejen til et sundt liv!

 

 

 Produkter     "Vidste du"     Information     Kontakt

 

"Tab dig - spis hvad du har lyst til -

  motioner - og hold vægten".

 

Det lyder nemt, og det er også meget simpelt. Mit slankekoncept går primært ud på, kun at indtage/spise den mængde energi/mad, som man forbruger. På den måde vil man aldrig blive overvægtig, og man vil kunne holde sin idealvægt.

 

Jeg anbefaler sunde kostvaner og gode motionsvaner. Kort sagt det drejer sig om, at blive bevidst om, hvad man spiser og gør idag, for derefter at lave nogle fravalg og tilvalg for de fremtidige vaner.

 

Jeg tilbyder hjælp til at komme igang ved analyse af nuværende spise- og motionsvaner og ved at sammensætte ny kostplan, motionsplan og ved at lave kontrolvejninger løbende.

 

 

 

Tallerkenmodellen

 

Brug tallerkenmodellen til at styre mængden af mad pr. hovedmåltid

(morgen-middag-aften).

 

Mange sundhedsorganisationer anbefaler at følge tallerkenmodellen for bedre at styre energiindtaget.

 

Gør sådan:

del din tallerken i 4 dele

fyld 1/2 med grøntsager kogt eller rå

fyld 1/4 med magert kød/fisk

fyld 1/4 med kartofler, pasta, ris eller brød

 

På den måde bliver energifordelingen på de 3 energikilder kulhydrater-fedt-protein fordelt i henhold til anbefalingerne, og du har mere styr på mængderne. HUSK tag kun én portion.

 

 

 

    din-slankekonsulent    |     Anne Grethe Borghelt      |      40 14 83 38

 

 

Gode kostråd....

  • Brug tallerken modellen.  
  • Husk at det er bedre at leve end at revne – men lad være at sulte dig selv.
  • Spis mange små måltider.
  • Spis fedtfattigt, men ikke fedtfrit.
  • Spis fiberrig kost.
  • Spis gerne proteinrige fødevarer.
  • Spis masser af frugt og grøntsager.
  • Planlæg din kost f.eks. én uge af gangen.
  • Vær forberedt når du køber ind (lav indkøbsliste) og hold dig til listen
  • Køb ind når du er mæt og har nok tid.
  • Drik rigeligt med vand f.eks. et glas inden du spiser. Det giver en mæthedsfølelse.
  • Spis varieret og eksperimenter. Kedelig og ensformig mad er en fjende for enhver fremgang og lyst til at tabe sig.
  • Sørg for støtte i forløbet, omgås med ligesindede og planlæg evt. at motionere sammen.
  • Tag mad med på arbejde, så du ikke fristes af tilbudene i kantinen.
  • Spis aldrig stående, men giv dig tid til at indtage maden og tyg den godt.
  • Gør noget ud af måltiderne - dæk bord og lav maden indbydende.
  • Indarbejd gratis motion i din hverdag.
  • Stil krav til maden, hvis du er på restaurant eller ude at spise.
  • Tænk positivt og glæd dig selv i hverdagen, dog ikke med chokolade.
  • Hvis du falder for fristelsen til noget sødt, så vælg kvalitetsvarer.
  • Undgå at spise om natten, drik f.eks. vand eller saft, det mætter lidt.
  • Overvej at tage en vitaminpille. B-vitaminer har f.eks. stor betydning for din forbrænding og evne til at smide fedt.
  • Spis og drik efter træning.
  • Spis evt. et lille måltid ca. 1 time før du skal træne.